U bevindt zich hier: HomeDe interne Kopperprent 2022

De interne Kopperprent 2022

Wim Kroon, december 2021.
Als gevolg van mijn 80e verjaardag kreeg ik van het GCG voor de 2e maal het mooie verzoek om de Kopperprent te ontwerpen. Een oplage voor alle werkers van ons Centrum betekent echter dat ik de prent niet zelf kon drukken. Dat is niet zo zeer het probleem van het streven naar een goede kwaliteit, maar vooral het volhouden van de inspanning om 100x die kwaliteit te drukken! En daartoe is de pers van het Nederlands Steendrukmuseum in Valkenswaard heel goed in staat. Meestersteendrukker Gertjan Forrer bedient er de “Komet”, de Johannisberg snelpers uit 1926, die ooit zijn vader en hij in Muiden bedienden om voor kunstenaars litho’s te drukken. Vanaf 2008 staat dit juweel (ruim 7000 kg!) in het NSM: de “Forrer-pers”.

01_NSM_de-2-persen

Het museum: de 2 persen

Wij kennen het verschijnsel snelpers en dit museum al sedert 2007 toen mijn 1e Kopperprent er gedrukt werd. Toen gebeurde dat op de Faber&Schleicher pers (ca 1900) onder leiding van Frans Homan, oud-lithograaf van de ‘gelddrukkerij’ Johan Enschede in Haarlem, en de vrijwilligers van het museum.

Een heel bijzondere ervaring is dat, om even kennis te maken met een groep oud-lithografen, afkomstig uit grote drukkerijen, die hun hele leven wijdden aan dit oude ambacht. Ooit begon dat ambacht met de probeersels van Alois Senefelder in 1796 in München: om tekst goedkoop te vermenigvuldigen. Maar al gauw daarna verschenen de eerste kunstdrukken van tekenaars in heel Europa toen ook in vele grote hoofdsteden de privileges waren vergund om Senefelder’s techniek toe te passen van “chemisch steendrukken”.
In die traditie werken we hier in het GCG dus op onze zgn. proefpersen, de Krause en de “moderne” Roco.

02_2021.11.25_1506_tekening-op-steen-det

tekening op steen detail

De voorstelling van mijn Kopperprent is heftig stromend water.
Dat was voor mij een reden om de lithosteen tot de rand toe vol te tekenen.
De tweede reden was de uitdaging vervat in de opdracht: om de hele steen te gebruiken, d.w.z om de papiermaat van Zerkall 65x50cm helemaal te benutten. In tegenstelling tot de prenten die we in het GCG gewend zijn te maken, waarbij we altijd een witte rand nodig hebben om het leer op de “rijver” van de pers niet te beschadigen.

De vormgeving van de voorstelling is een keuze aangaande “handschrift”. In dit geval, waar het gaat om het stromen van water is het een handschrift van lijnen die de subtiele stromen van het water volgen op weg naar de grote golf.
Ook in zwarte delen bestaat het handschrift dus uit lijnen, al zijn ze daar vrijwel onzichtbaar geworden.
Een paar tekeningen van mij hangen in het Grafisch Centrum, en daarop is duidelijk te zien dat het handschrift anders is: afhankelijk van die specifieke voorstelling. B.v. “het bos voorbij” toont schrijvend handschrift, geen duidelijkheid van lijnen, maar het vluchtige van verdwijnend landschap.

Foto Album afbeeldingen van het drukken van de Kopperprent-2022 (Om de de album te openen kies eerst de afbeelding links boven en daarna de pijl rechts.)