U bevindt zich hier: HomeKoppermaandagprent 2019

Koppermaandagprent 2019

De Koppermaandagprent van 2019, Grote Markt van Jan Lucas van der Baan, is uitverkocht en kan niet meer worden besteld.

Het Grafisch Centrum Groningen geeft traditiegetrouw op Koppermaandag, het drukkersfeest op de eerste maandag na Drie-koningen, een prent uit met een reproductie van een schilderij van een lid van De Ploeg. Dit jaar is gekozen voor het schilderij Grote Markt van Jan Lucas van der Baan. De Kopperprent van 2019 is gedrukt bij Marnedrukkers in Leens, die daarvoor zijn gloednieuwe, milieuvriendelijke achtkleurendrukpers van Komori heeft ingezet.

De Kopperprent 2019 is uitverkocht

Kopperprent 2019 Jan Lucas van der Baan, Marktkramen op de Grote Markt, 1959 (uit particuliere collectie). Foto: John Stoel.

De Kopperprent 2019 is uitverkocht en kan niet meer besteld worden.

Over Jan Lucas van der Baan

Jan van der Baan (1912-1990) was een van de grondleggers van het Grafisch Centrum Groningen. Hij wordt vaak beschouwd als een nakomertje van de Ploegschilders van het eerste uur, zoals Jan Wiegers, Johan Dijkstra, Jan Jordens, Ekke Kleima, Jan Altink en Job Hansen. Toch voelde hij zich helemaal thuis in deze kunstenaarsgroep.

Als middelbare scholier had Van der Baan tekenles van Jan Jordens. Via die tekenlessen raakte hij al jong thuis in het werk van De Ploeg. Vanaf 1931 ontwikkelde Van der Baan zijn teken- en schildervaardigheden verder op kunstacademie Minerva in Groningen. Van der Baans geleidelijk steeds lossere manier van schilderen sloot nauw aan bij het werk van de andere Ploegers, al was zijn kleurgebruik minder fel. Meer dan sommige andere Ploegschilders, liet Van der Baan de ‘buitenwereld’ ruim toe in zijn werk en was hij in zijn schilderijen niet alleen gericht op landschappen en portretten van vakbroeders en poserende modellen. Hij schilderde ook regelmatig het leven van alledag en passanten op straat.

Het schilderij Marktkramen op de Grote Markt, dat dit jaar is afgebeeld op de koppermaandagprent van het Grafisch Centrum Groningen, is daar een goed voorbeeld van. Van der Baan heeft voor het maken van dit sfeervolle schilderij een zonnige dag uitgezocht, te oordelen naar de zomerse jurken en korte schaduwen van de dames op de voorgrond. We zien fietsers die zich voorthaasten, marktkramen en een enkele auto. Op de achtergrond staat vooral het stadhuis prominent in beeld. Op de snit van de kleding en de modellen van de auto’s na, is wat we nu op de Grote Markt zien als we vanaf de oostkant richting stadhuis kijken, nog grotendeels hetzelfde als wat Van der Baan zo’n zestig jaar geleden schilderde. De diverse bouwprojecten hebben daar weinig invloed op gehad. De zon, de levendigheid en de kleuren geven het schilderij van de Groningse Grote Markt een licht-Parijse allure. Zo zou Jan van der Baan zijn geboortestad, waar hij zijn hele leven tot zijn overlijden in 1990 bleef wonen, misschien wel altijd hebben willen zien.