U bevindt zich hier: HomeKoppermaandagprent 2020

Koppermaandagprent 2020

Het Grafisch Centrum Groningen geeft traditiegetrouw op Koppermaandag, het drukkersfeest op de eerste maandag na Drie-koningen, een prent uit met een reproductie van een schilderij van een lid van De Ploeg. Dit jaar is gekozen voor het schilderij Straatje in Garnwerd van Johan Dijkstra. De Kopperprent van 2020 is gedrukt bij Marnedrukkers in Leens, op de milieuvriendelijke achtkleurendrukpers van Komori.

Johan Dijkstra Straatje in Garnwerd, 1928 (Beeldrecht: Stichting Johan Dijkstra, Groningen). Foto: Wout van Mullem.

Kopperprent 2020 Johan Dijkstra Straatje in Garnwerd, 1928 (Beeldrecht: Stichting Johan Dijkstra, Groningen). Foto: Wout van Mullem.

De Kopperprent 2020 bestellen

Over Johan Dijkstra

Johan Dijkstra (1896-1978) richtte in 1918 samen met onder meer Jan Altink de kunstkring De Ploeg op. Nadat eerder andere leden van De Ploeg al werden gegrepen door het expressionisme, begon Dijkstra zo rond 1924 ook expressionistisch te schilderen. Hij liet vanaf dat moment de vormen en kleuren in zijn schilderijen meer de vrije loop. Passend in het expressionisme, speelde de ‘innerlijke beleving’ hierbij een grote rol. Die beleving kwam via felle kleuren en ruige verfstreken tot uiting. Dijkstra schilderde portretten en naakten, maar ook veel landschappen en stads- en dorpsgezichten. Het straatje in Garnwerd, dat dit jaar is afgebeeld op de Koppermaandagprent van het Grafisch Centrum Groningen, werd geschilderd rond 1928. Het is een schilderij dat met z’n vervormingen en felle kleuren typerend is voor de eerste bloeitijd van De Ploeg, zo tussen 1920 en 1930. Als we het straatje zien zoals Dijkstra het schilderde, kunnen we ons bijna in Zuid-Europa wanen, met boven ons een zinderende zon die langzaam ondergaat, alles doet gloeien en harde schaduwen werpt. Het is zomer, dat is duidelijk, want we zien in de verte wat groene struiken of bomen staan. Het straatje is verlaten, misschien omdat het nog te warm is om naar buiten te gaan? Of zien we het straatje juist ‘s morgens in alle vroegte, net na de zonsopgang, en is de straat daarom nog leeg? We weten niet hoe het was op het moment dat Dijkstra het straatje tekende en schilderde. Maar we kunnen ook gewoon kijken naar het schilderij en de prent en genieten van wat hij zo levendig afbeeldde.